Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Port Gdańsk na misji gospodarczej w Wietnamie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
13-12-2024
Źródło:
Rynek Infrastruktury/ZMPG

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Port Gdańsk na misji gospodarczej w Wietnamie
fot. ZMPG, mat. pras.
Wietnam, największe państwo członkowskie ASEAN, liczy niemal 103 mln mieszkańców. Niedawno z misją gospodarczą do Ho Chi Minh City udał się Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, który liczy na nowe rozdanie w relacjach biznesowych. Na zwiększenie skali handlu morskiego może wpłynąć zaplanowane na przyszły rok uruchomienie nowych tras żeglugowych.

Położony w Azji Południowo-Wschodniej Wietnam to 15. pod względem liczby mieszkańców kraj na świecie. Od wielu lat należy do grupy najszybciej rozwijających się gospodarczo państw na świecie. Solidny wzrost PKB odnotowano nawet w pandemicznych latach 2020-2021, natomiast w pozostałych okresach w ostatniej dekadzie jego dynamika w ujęciu rok do roku zawierała się w przedziale od 5% do nawet 8,1%. Oczekiwane zmiany w wymianie handlowej pomiędzy Unią Europejską a Chinami powodują, że coraz bardziej atrakcyjnym partnerem dla europejskiego biznesu są przedsiębiorstwa z Azji Południowo-Wschodniej, w tym także właśnie Wietnamu. Szansę na rozwój dostrzegł w tym Zarząd Morskiego Portu Gdańsk.

– Gospodarka Wietnamu rozwija się bardzo szybko. Daje to nam konkretny asumpt, aby podjąć działania na rzecz wzmocnienia współpracy gospodarczej w sektorze portowo-morskim, w obrocie międzynarodowym z Wietnamem. Przypomnę tylko, że Wietnam jest państwem członkowskim ASEAN, organizacji państw azjatyckich o dużym potencjale gospodarczym. Obecnie Wietnam wśród krajów ASEAN-u jest największym partnerem handlowym Polski. Należy również pamiętać, że w 2019 roku zostało zawarte porozumienie o wolnym handlu pomiędzy UE a Wietnamem, co dobrze rokuje dla wzmocnienia relacji gospodarczych z tym krajem – mówi Dorota Pyć, prezes zarządu ZMPG. Warto dodać, że tylko w 2023 roku eksport z Wietnamu do Polski wzrósł aż o 7%.

Kluczowe znaczenie w kontekście rozwoju handlu morskiego pomiędzy Polską a Wietnamem ma mieć głębokowodny terminal kontenerowy Baltic Hub, który znajduje się obecnie na finalnym etapie rozbudowy, której rezultatem będzie zwiększenie zdolności przeładunkowych z 3 mln TEU obecnie do aż 4,5 mln TEU. W efekcie Polska będzie mogła stać się hubem dla wietnamskich eksporterów nie tylko na Europę Środkowo-Wschodnią, ale także rynki skandynawskie. Baltic Hub jest bowiem najdalej wysuniętym na wschód obiektem tego typu w Unii Europejskiej. Już dziś istotną część przeładunków stanowi tzw. transshipment, czyli przeładunek z dużych kontenerowców oceanicznych na małe jednostki feederowe.

Już w przyszłym roku lutym właśnie do Baltic Hub realizowane będą dwa cotygodniowe serwisy MSC (Britannia w kierunku zachodnim oraz Albatros w kierunku wschodnim). Dodatkowo realizowane będą co tydzień połączenia feederowe w ramach sojuszu Gemini, który zawiązały Maersk i Hapag-Lloyd. Jak wskazuje ZMPG w informacji prasowej, nowe połączenia żeglugowe zapewnią możliwość znaczącego zwiększenia efektywności i skali handlu morskiego pomiędzy Polską a Wietnamem. Pewnym problemem pozostaje jedynie wciąż ogromna asymetria w wymianie handlowej między obydwoma państwami – cała jej wartość wyniosła w ubiegłym roku 2,8 mld USD, przy czym na eksport z Wietnamu do Polski przypada aż 2,4 mld USD.

– Dzisiejsza gospodarka światowa wymaga silnych partnerstw, ukierunkowanych na zrównoważony rozwój. Port Gdańsk jest na to gotowy. Jesteśmy otwarci na dalsze wzmacnianie współpracy gospodarczej z rynkami Azji – podsumowuje Dorota Pyć. Z kolei Pham Quac Long, przewodniczący Wietnamskiego Stowarzyszenia Agentów Okrętowych, Brokerów i Dostawców Usług Morskich VISABA, wskazał, że Gdańsk jest już dziś w Wietnamie dobrze postrzegany jako ważny ośrodek edukacyjny w branży morskiej, ponieważ studiowało tu wielu Wietnamczyków zatrudnionych w sektorze żeglugowym. Prelegent wskazał jednocześnie, że Wietnam potrzebuje dużych inwestycji w infrastrukturę portową. Sformułowano już stosowną strategię w tym obszarze, jednak brakuje funduszy.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Transport intermodalny: unijny kierunek transportowy?

Intermodal i logistyka

Transport intermodalny: unijny kierunek transportowy?

art. sponsorowany 13 grudnia 2024

Strabag ma budować obwodnicę Głogowa z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Maersk i Hapag-Lloyd stawiają na London Gateway

Intermodal i logistyka

Maersk i Hapag-Lloyd stawiają na London Gateway

Mikołaj Kobryński 26 listopada 2024

Port Gdynia: Port Zewnętrzny musi być wykonalny dla partnera prywatnego

Intermodal i logistyka

Pierwszy nowy prom dla Polskiej Żeglugi Morskiej już w przyszłym roku

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

Transport intermodalny: unijny kierunek transportowy?

Intermodal i logistyka

Transport intermodalny: unijny kierunek transportowy?

art. sponsorowany 13 grudnia 2024

Strabag ma budować obwodnicę Głogowa z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Maersk i Hapag-Lloyd stawiają na London Gateway

Intermodal i logistyka

Maersk i Hapag-Lloyd stawiają na London Gateway

Mikołaj Kobryński 26 listopada 2024

Port Gdynia: Port Zewnętrzny musi być wykonalny dla partnera prywatnego

Intermodal i logistyka

Pierwszy nowy prom dla Polskiej Żeglugi Morskiej już w przyszłym roku

Intermodal i logistyka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5